Varför jag tackade nej till 15.000 kr

IMG_5569IMG_5577

Visste ni att det har hänt att jag jobbat i pyjamasbyxor? Visste ni att hela hyllan under vår TV-bänk är symmetriskt radad med 150 Pepsi Max-burkar? Visste ni att varje gång jag shoppar så frågar jag mig själv ”kan jag dansa i det här”? Visste ni att jag är allergisk mot friterad kyckling och rå lax? Visste ni att jag gick gymnasiet på distans i Dubai samtidigt som jag dansade i en dansgrupp och undervisade sju dagar i veckan?

Det har varit halvdött från mig i typ en vecka. Inte på Instagram, men här i vår Mad Urban-bubbla. Har jag varit upptagen? Nej, inte överdrivet. Jag har haft massa tillfällen att skriva här, ta bilder, göra videor, planera inlägg etc. Men jag har känt mig så in i helsikes omotiverad. Oavsett hur töntigt man tycker att yrket ”influencer” är så är det fortfarande något som har blivit en del av mitt jobb. Som tar ofantligt med tid… Det är svårt att inte känna stress och press från diverse håll för att försöka hålla statistik hög och material rullande när man helt enkelt inte vill. Men en fin sak – jag har nog aldrig känt mig så mycket som mig själv som jag gjort de senaste 7 dagarna.

Jag vill inte ha en modeblogg och jag vill inte vara en modebloggerska. Det är inte vad som får mig att längta till att sätta mig framför datorn och skriva, ut och ta bilder eller att spela in och redigera videor. Fick en ögonöppnare som fick mig att komma på det här. Jag fick erbjudandet att samarbeta med en smyckekedja där jag skulle få flertal smycken värt över 15000kr. Men de ville inte ge mig betalt/lön men ville att jag skulle göra kontinuerliga inlägg på bloggen, videor på IGtv, bilder på Instagram och marknadsföra dem i min Insta Story… Förstå vad tid jag skulle behöva lägga ner för ett par smycken jag inte ens behöver. Skulle timmar av fotografering, skrivande, redigerande och marknadsföring betala min frukost på Foam Café, ett mjukisset på Brandy Melville eller prenumeration på Duktig Vovve? När jag hade pratat med dem fram och tillbaka så kom frågan upp i huvudet. För vem och varför gör jag det här. Vill jag dagligen vara en docka som lever för att klä sig i olika outfits? Det vart bara så tydligt.. Varför och för vem. Hittade inget svar på det som var vettigt, även om jag tycker det är roligt att ta bilder, skriva och använda kläder jag känner mig fin i. Men varje himla dag ha det som fokus… Att lägga ner så otroligt mycket tid som endast har med utseende att göra är uttröttande för en tjej som älskar att ränna runt i Oscars gymlinnen som sommarklänningar, dansa mig helt slut till söms, spexa framför kameran och vakna tidigt för att ostört få se Nyhetsmorgon. Ja, det är det.

Jag vill blogga, jag älskar att blogga. Har gjort det till och från sedan jag var 11 bast. Varje gång jag har tagit en pause så har jag dragits tillbaka, så såklart ska jag blogga. Det är min grej (en av dem)! Det vart så enkelt, löjligt enkelt och det var sådan lättnad att ni va på min sida. Ni som läser min blogg kommer mest från Instagram (yay, helloooo) och jag ställde frågan om det skulle bli dans på Mad Urban… Över 90 pers svarade JA! och en… Någon från Indien svara NEJ! men har svårt att ta till mig den feedbacken då det fanns noll spår på kunskaper i svenska.

564 ord senare så säger jag att Mad Urban kommer vara en dansblogg. Jag kommer ta med er på tävlingar, jag kommer prisa elever, ge lovord till mina tränare, kommer skriva och göra videor om mina klasser, mina dansträningar, träningspass, vad jag har för mål/utvecklat/utmaning och allt vad dans kan innebära. Jag hjälper flertal utvalda dansare genom att coacha och att lägga möjligheter till erfarenhet (av att uppträda, undervisa och va med i dansvideor) rätt i knät. Vilket jag också kommer dela och ett sätt att räcka ut handen till fler. Fler ska kunna nå ut och få ta plats. NI läsare ska få mer plats och jag vill inkludera er mer i inlägg framöver också. Håll utkik om det på Instagram.

Nu börjar vi om!

Advertisements
Annonser

Du kanske också gillar

3 kommentarer

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.